tiistai 18. syyskuuta 2012

You've been served

Haaste tuli Jonnalta. Haastan kaikki tutut, jotka eivät vielä ole tähän vastanneet, käyttäkää noita samoja kysymyksiä.

1. Miksi juuri harrastamasi koirarotu?
Pohdin rotua todella kauan. Sen piti olla keskikokoinen, puolipitkäkarvainen, koiran näköinen, ei metsästysviettinen, nopea oppimaan, terve. Valikoima supistui nopeasti paimenkoiriin (osittain koska sitä piti voida pitää irti tallilla mukana) ja pitkään olin ottamassa bordercollieta. Sitten löysin aussien ja kyseltyäni siitä kasvattajilta ja tutustuttuani livenä erilaisiin rodun edustajiin, koin sen omakseni. Se on yleisesti ottaen huumorintajuisempi kuin bc ja aussieiden väri ja ulkonäkö vaihtelee enemmän, sekä se on ryhdikkäämpi kuin bc. Chilassa taisin vähän saada molemmat rodut samassa paketissa... Ei ole mitenkään poissuljettua, etteikö minulta vielä joskus voisi löytyä myös joku aivan muun rotuinen koira. Sydämessäni tulee varmasti olemaan aina hovawartin mentävä kolo, joten jos olosuhteet joskus muuttuvat ja tervelinjaisia pentuja löytyisi jne, who knows.

2. Mitä ominaisuuksia toivot koiraltasi? Siis esim. pentua valittaessa.
Minulla oli pitkä lista toiveita, kun olin Chilaa ottamassa. Ne liittyivät enimmäkseen pääkopan sisältöön, eli halusin harrastamiseen sopivan koiran, joka tekisi mielellään töitä, omaisi hyvän hermorakenteen, olisi rohkea, älykäs, nopea, taistelutahtoinen, keskittymiskykyinen ja vaikka mitä kaikkea. Tietysti lähtökohtana oli, että pentue on mahdollisimman terveistä linjoista ja vanhemmat miellyttävät silmää. Väristä minulla oli toive, mutta se sai väistyä tärkeämpien ominaisuuksien tieltä. Seuraavalle pennulle tulee olemaan lyhyempi, mutta tietyistä kohdista tarkentunut lista. Chilan ollessa kovin teini ja narttu, olen (pääosin) vitsinä sanonut listan olevan: bluemerle, uros, hullu ja söpö. Noh, ihan vielä ei ole sen aika.

3. Miten innostuit päälajistasi, mikä siinä kiehtoo?
Hmm, en ole vielä päättänyt päälajiamme. Minua kiehtoo niin kovasti moni laji ja nälkä kasvaa syödessä. Tokossa minua kiehtoo kouluttaminen, siis kuinka koiralle voi opettaa millin tarkasti vaikka mitä, ja vielä monella tapaa. Agissa minua kiehtoo hauskuus, haasteet ja vauhti. Haussa minua kiehtoo koiran valtava into, kouluttaminen ja luonto.
4. Kuinka usein treenaat?
Miltei joka päivä jotain. Joskus se voi olla vain pieni tokohetki itsekseni, mutta useampana viikonpäivänä treenaan tokoa kaveriporukalla, käyn agilityssa, haussa, mahdollisuuksien mukaan koulutuksissa jne. Yleensä joka viikko on joku laiskottelupäiväkin. Välillä pitää myös antaa nuoren koiran pohtia asioita ja pitää vaikka viikko treenitaukoa.

5. Missä haluaisit olla parempi?
Kaikessa. Kouluttaminen on intohimoni, eikä siinä tule ikinä täydelliseksi. Sehän se niin kivaa onkin. Lajeista turhauttavin on tällä hetkellä agility, siinä en kehity ollenkaan niin nopeasti kuin haluaisin.

6. Mistä koirasi taidosta tai ominaisuudesta olet erityisen ylpeä?
Ehkä Chilan luotettavuudesta. Voin mennä sen kanssa julkisille paikoille tai kylään tai kisoihin ja tietää, että ihmiset tulevat kehumaan sen käytöstä (ja ulkonäköä). Vaikka sillä olisi mikä ikäkausi tai hormonihirviövaihe menossa, se tottelee aina. Kukaan ei ole ikinä tullut valittamaan minulle koirastani, mutta saan siitä usein kehuja.

7 Tähtihetkesi koiraharrastuksessa?
Jos kisoista puhutaan, niin jokainen startti. Olemme vielä niin alussa. Aina kun Chila on sisäistänyt jonkin kouluttamani uuden asian, koen tähtihetken. En osaa vielä eritellä sen tarkemmin.

8 Entäpä se tähtihetken vastakohta?
Se on silloin, kun en ymmärrä mitä koirani yrittää minulle sanoa. Kun se näyttää surkealta ja käyttäytyy ei-toivotulla tavalla ja pohdin mitä tein väärin. Onneksi on paljon ihania ihmisiä, joiden kanssa voi miettiä tilannetta ja saada neuvoja ja ratkaisumalleja, yleensä toimivat tulkinnat ja ratkaisut löytyvätkin melko nopeasti.

9 Miksi kilpailet ja ketä vastaan (jos kilpailet?)
Kilpailen ehdottomasti eniten itseäni vastaan. Koska kouluttaminen on minulle ykkösjuttu, haluan päästä parhaaseen mahdolliseen tulokseen. Tätä on kätevä mitata käymällä kilpailuissa. Samalla tulee toki vertailtua suorituksia muihin, mutta se ei kuitenkaan ole niin oleellista (ainakaan vielä).

10 Vahvuutesi koiran ohjaajana harrastamassasi lajissa?
Lajista riippumatta, en menetä hermojani koiralle. Tiedostan selkeästi, että räyhääminen vie asioita ainoastaan huonompaan. Lisäksi minulla on vahva pohjatieto eläinten oppimispsykologiasta, se auttaa ehkä kaikkein eniten tokossa.

11 Onko olemassa koiraa tai koiraharrastajaa, jota ihailet jostain syystä? (ja miksi?)
On, moniakin. Olen ollut monen ihmisen koulutuksissa, joista olen oppinut paljon. Olen myös nähnyt hienoja koiria tekemässä upeita suorituksia. En kuitenkaan vielä tällä kokemuksella halua kirjoittaa nimilistaa, vaan odotan innolla, keitä kaikkia upeita ohjaajia/koiria pääsen vielä ihailemaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti